Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?

V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro "živnosťák"

Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online) v českém rybníčku opravdu nedělal pro blaho zákazníka nebo výhry na content marketingových soutěžích. Do vod online copywritingu jsem tehdy přišla dělat jediné – „krmit roboty“. Naštěstí se za těch 10 let svět copywritingu a content marketingu změnil a vyvinul. Kam? Proč? A jak to můžete využít, aby se vám v obsahovém marketingu dařilo?

Od farem na PR články ke skyscraper článkům s autoritou 

O keyword stuffing a přeoptimalizovanou slovní vatu už dnes nikdo soudný nemá zájem (kromě mini webíků a magazínků, které těch pár stovek/tisícovek za zpětný odkaz živí), ale hodně „copywriterů“ nebo domácích pisálků v této fázi ustrnulo. Přitom s takovým obsahem nemáte šanci zaujmout ani lidi, ani vyhledávače a jen přispíváte k hoře bezcenných článků bez jakékoliv autority a přidané hodnoty. Dnes potřebujete jít do hloubky, připravovat dlouhé skyscraper články, kde se to jen hemží obrázky, videi, tabulkami a statistikami, a tvořit široké topic clustery.

Na druhou stranu je tu ale stále oblíbenější snackable content, o kterém jsem psala už předloni, kdy se informace rozkouskuje na krásně stravitelné, a pokud možno co nejzajímavější jednohubky – vidíme to na hlavně sociálních sítích, kde naprosto zadominovala krátká videa a kde brand messages servírujeme zásadně skrze heslovité karusely ve stylu mini infografik.

U obou směrů, jak u propracovaných „ultimate guide“ článků, tak u svačinového obsahu, ale potřebujete odstranit balast, vizuálně zaujmout a vypíchnout to NEJ.

Od fachidiotů k univerzálům

Před 10 lety jste si otextovali web a pak občas poslali do světa pár PR článků. Dnes musíte sytit ještě několik sociálních sítí, natáčet videa, fotit vlastní produktové fotografie, organizovat eventy nebo komunikovat z novináři. A to si žádá koordinaci a přesahy do dalších disciplín všech členů týmu. Váš pracně vypocený content nekompromisně propadá feedem dolů a není čas, aby si s každým postem nejdřív pohrál copywriter, pak korektor, pak grafik, pak ho nahrál na socky community manager a nakonec ho ještě podpořil odborník na výkonnostní social reklamu. Není čas, aby nový článek na blogu nejdřív někdo napsal, pak „oSEOval“, další připravil fotky, grafiku a videa, další vše nahrál do adminu, další ještě připravil o novém článku newsletter a odborník na e-mailing ho odeslal. Dnešní doba přeje univerzálům! Už jen proto, že než byste to všechno zkoordinovali a zmicromagovali, info, které chcete předat, už by bylo passé.

Obsah už dělá každý. Vy musíte dělat skvělý obsah!

Za těch 10 let je v content marketingu hlavně co? No větší konkurence! Tytam jsou doby, když jsme v H1.cz přemlouvali i firmy s velkými rozpočty, že ten obsah má smysl, a web by měl natextovat profík a ne asistentka pana ředitele. Dnes už o důležitosti obsahu nikoho přesvědčovat nemusíme, ale musíte tlačit na to, aby se klient nespokojil jen s levným balastem, o kterém byla řeč v prvním odstavci. Dnes musíte nejen tvořit obsah, ale obsahem zaujmout, odlišit se, a hlavně musíte svému obsahu vdechnout osobnost. Mít názor je důležitější, než kdy dřív. A nemusíte se rovnou vrhat do woke šíleností nebo ekomasáže, které leckdy působí spíš na sílu. Prostě ukažte, jak to děláte vy a vsaďte na autenticitu (a nezapomeňte ji pak prohnat pěkným filtrem 😊.

Každý už umí začít, teď jde o to vytrvat a rozvíjet se

Značky a klienti dnes mají spoustu možností, kanálů, odborníků i agentur, které jim ke skvělému obsahu mohou dopomoct. Umění však není začít a pustit se po hlavně do desítek aktivit – dnes je uměním vytrvat, pracovat se svým know-how a vybranými kanály pořádně a důsledně stavět dál na základech, které jste v začátcích postavili. Odolejte blyštivým hračkám a vsaďte radši na šikovné autory, nápadité univerzály (ty si pokud možno držte in-house) a budování své knowledge a content base, ze které pak můžete rychle a pohodlně čerpat, i když se zčistajasna objeví další sexy kanál, který si zamilovala i vaše cílovka.

Krásný rok 2023 přeje annacopy.cz! Kam se podle vás ubírá copywriting a content marketing v Česku a ve světě? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

V copywritingu se nesmí nic přehánět
5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo kliš...
Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergre...
Stačí přečíst jedinou knihu o copywritingu. Která to je?
Ne, není to ta moje (ha ha). Když jsem si v jedné internetové diskuzi přečetla, že jedinou knížku, kterou stačí copywrite...
Co nezprasíte sami, zprasí se jinde
Perfekcionismus v copywritingu a pravda o překlepech
Když jsem před 8 lety začínala pracovat v agentuře, moje šéfka a naše hájedničková „copymáma“ Jana říkala, že 2 překlepy ...
Stačí málo a je z vás vyhořelý copywriter
Jak překonat demotivaci a tvůrčí krizi v copywritingu
Ještě jste nevyhořeli? Tak to hodně rychle napravte, protože vyhoření je dnes dost v módě. Kdo ještě nesepsal knihu o své...
Cena self-proma
Taky si občas říkáte, kdy ty hvězdy on-line marketingu dělají klientskou práci, když den co den vystupují na nějaké konferenci...
Kliente: Bez tebe to nenapíšeme!
Řekněme si na rovinu – tím, že si najmete odborníka na obsahový marketing a copywriting (doplňte svoji specializaci) vaše prác...