Jak dlouho vydrží copywriter na jednom projektu?

aká je životnost externího copywritera nebo obsahové agentury na jednom projektu?

Ať už jste zaměstnanec, majitel agentury nebo copywriter-volnonožec, většinou to začíná stejně. Na novém projektu je spousty práce, mnoho chyb k opravení, mnoho procesů k nastavení a také velké počáteční nadšení a chuť do práce. Co když už ale pro jednoho klienta/firmu děláte třeba 5 let a pomaličku začínáte mít pocit, že se jen opakujete?

Životní cyklus obsahového projektu

Poptá vás klient, případně nastoupíte do nové práce v roli psavce nebo obsaháře. Máte elán, kvanta nápadů a vidíte spoustu věcí, které se dají zlepšit. A pustíte se do práce. Připravíte persony, zrevidujete touchpointy, nastavíte procesy tvorby, kontroly, publikace a vyhodnocování obsahu a těšíte se (pokud máte osvíceného klienta) z postupně rostoucí fanouškovské základny, lepších pozic ve vyhledávačích a třeba se vám podaří i nějaký ten virálek. Prostě nádhera. A pak pomaloučku nastoupí rutina.

Kdy je čas předat agendu na interního člověka, když jste externista?

Pokud jste v roli externisty, jako rozumná cesta se jeví postupné předání agendy na interního člověka z klientova týmu, nebo, pokud takový člověk neexistuje, zkusit ho klientovi dohodit. To ale bude chtít hodně úsilí, nervů a času a počítejte s tím, že se na několik měsíců stanete spíš HRistou než copywriterem. Čeká vás tipování vhodných kanálů pro recruitment, příprava inzerátů a pak nekonečné kolečko komunikace a zkušebních zadání. A věřte, že nebude jednoduché najít psavce, který je zároveň schopný copywriter, má blízko k tématu klientova podnikání a navíc zapadne do klientova týmu. Když se zadaří a najdete vhodného kandidáta, čeká vás pak jeho trénink, aby mohl pokračovat ve vámi nastavené strategii nebo na ni lehce navázat.

MOŽNÉ VÝHODY PRO PROJEKT:

  • Interní copywriter bude klientovi a jeho týmu vždy k ruce. Může se ihned poradit a tvorba obvykle nesklouzává k nekonečným debatám o jednom FB postu v coworkovacích nástrojích mezi několika dodavateli.
  • Pokud už má vaše externí agentura nebo copywriter vysokou hodinovou sazbu, může vám zaměstnání interního člověka ušetřit peníze. Nebo si naopak spočítáte, že internista se nevyplatí. Třeba proto, že objem práce je nárazový a nepravidelný.

MOŽNÉ PROBLÉMY PRO PROJEKT:

  • Za 10 let, co dělám copywriting a obsah, mám tu zkušenost, že externista je často větším nositelem kontinuity než interní zaměstnanci, kteří mají zhruba 2letou životnost.
  • Vyškolený člověk vám může kdykoliv odejít a začínáte s hledáním obsaháře nanovo. Agentura vám prostě přidělí jiného svého „koně“ a pokračuje se v krasojízdě.

Kdy jít o dům dál, když jste zaměstnanec?

Je přirozené, že po pár letech už se vám vaše pracovní náplň nezdá tak zajímavá, nebo vás práce vyloženě nudí. Pokud vás neomezují v rozletu nadřízení, je to tak trochu i vaše chyba, že „si nevymýšlíte“ nové cesty a výzvy, jak svou pracovní rutinu ozvláštnit. Ale někdy je prostě čas jít o dům dál nebo se vydat novou, neprošlapanou cestou. Častý bývá přechod z agentury ke klientovi (naopak to nebývá tak časté), někdy je na pořadu dne totální profesní veletoč – třeba už se vám marketing zajedl a chcete konečně rozjet svůj vlastní snový projekt. Každý jsme jiný, ale tohle je pár bodů, které by vám mohly pomoci s rozhodnutím odejít:

  • Máte pocit, že už jste pro dobro projektu udělali vše, co bylo ve vašich silách, a dítko můžete s klidem poslat do světa (resp. do správy vašeho nástupce).
  • Už vám leze krkem řešit stále stejné téma a potřebujete změnu, což se často stává u copywriterů „nine to five“.
  • Chcete si odpočinout od psaní a posunout se do strategičtějších pozic, jako je content strategist, designér nebo výzkumník.

Nejjednodušší variantou je samozřejmě zůstat – projekt znáte a je vám v něm pohodlně. Navíc se z klienta a jeho firmy mohla během let stát vaše „širší rodina“ a nejde už jen o byznys, ale i o přátelství. Někdy jste nositelem tak specifického tone-of-voice, že je změna obsaháře takřka nemožná. Ale kde už začal vrtat červotoč pochybností a obav z vlastní pohodlnosti, je většinou zaděláno na změnu. A to je to jediné, co mají nejen copywriteři v životě jisté.

Řešili jste už pocit, že projektu nemáte co dát a je čas zvednout kotvy? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Copywriting s dítětem (na krku): 2. díl
Copywriting s dítětem (na krku): 2. díl
Na úvod 2. dílu musím poznamenat, že sama jsem na omluvy a výmluvy matek na mateřské, které pro mě psaly, byla alergická a řík...
Je v pohodě, nebo to byla jen fasáda na pohovoru?
4 typy copywriterů, které nechcete potkat
Seznamte se 4 typy copywriterů, jejichž výskyt je poměrně častý a každý markeťák za svou kariéru potkal alespoň jednoho z nich...
Je tu rok 2020, nový nepopsaný list...
Patero novoročních předsevzetí copywritera
Obsah už dělám nějaký ten pátek, ale každý rok si slibuji stále dokola 2 hlavní věci: Nebudu se snažit vyhovět všem „Ani...
Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Hodně dlouho jsem váhala, jestli tohle téma na profesní blog vůbec tahat. Ale jako nikdo z nás nežije ve vzduchoprázdnu, ...
Obchodní dům Selfridges v Birminghamu
7 pravd o marketingu od pana Selfridge
I při oddechovém letním čtení se můžete hodně poučit o zásadách marketingu, které prověřila desetiletí. Já vzala na dopor...
Servisuje celý marketing a už na to skoro ani nevidí
Na co všechno potřebujete „pisálky“?
Za označení „pisálci“ by copywriteři, novináři a jiní mistři slova stříleli. V pejorativním významu tohle slovo rádi použ...