Data vám pomohou, rozhodnout už se musíte sami

Samotná data nestačí

Za 8 let, co se pohybuji v internetovém marketingu, se trh posunul. Roste zájem o strategie, průzkumy, výzkumy a datové analýzy. Když už si všichni zapnuli PPC, založili Facebook a připravili nějaký ten obsah, zjistili, že pálí čas a peníze na desítce kanálů a je potřeba začít prioritizovat. Zjistit, co funguje/nefunguje, kde se schovává ta nejsolventnější nebo nejslibnější cílovka a jak se soustředit na to, co má opravdu smysl. A data se jeví jak spása. Všichni je máme, už méně z nás se jimi umí prohrabat, ale téměř nikdo se podle řeči dat neumí, nebo nemá odvahu rozhodnout. Data vás prostě nespasí – ukážou vám možné cesty, omezí riziko střílení naslepo, ale finální rozhodnutí bude stejně na vás.

Paralýza z dat

Bylo to jedno z nejtrendovějších buzzwords – big data. Tahala se data odsud a odtamtud a pak se přišlo na to, že umění není data agregovat, ale vytvářet v nich systém a získávat z nich insights. Po fázi sbírání dat se zvedla poptávka po datových analyticích, kteří jsou schopni v datech něco vysledovat, a po nich následovaly všemožné nástroje, které analýzy zvizualizují, aby decision maker mohl u ranní kávy jen prolétnout dashboard a zkontrolovat výkon svých kampaní a kanálů. A tím obvykle celá cesta dat skončila.

Někteří svými daty alespoň nakrmí umělou inteligenci, která podle nich bude např. upravovat cenotvorbu, bidy nebo kreativy reklam – dá se říct v podstatě detaily (které ale ve výsledku mohou dát dohromady zajímavou úsporu nebo zisk), ale téměř nikdo jim nedá takovou váhu, aby na jejich základě učinil strategické rozhodnutí – vykašlal se na kanál, kde nikdo nenakupuje, ale jsou tam konkurenti, nebo zařízl funkcionalitu, která se neosvědčila, ale už se do ní investovalo spoustu času a peněz. U „velkých rozhodnutí“ se stále tak nějak držíme pocitů a řídíme se tím, „co by bylo dobré, jak to děláme odjakživa a co dělají všichni ostatní“. A přitom by nám data měla podle předpovědí různých tech-guru pomáhat.

Cesta od dat k porozumění
Cesta od dat k porozumění

Strategie na základě dat jako papír pro klid duše

Ale proč o tom vůbec jako obsahový stratég píšu? Často mě osloví klient, že by chtěl poznat svoji cílovou skupinu, svoje zákazníky a samozřejmě přijít s něčím novým, co se obsahu týče – dát lidem přesně to, co chtějí, a lépe obsahové aktivity zacílit (někdy je to upřímná touha, někdy jim to doporučil jiný konzultant). Vy zanalyzujete dostupná data, připravíte vlastní výzkum, který má vyplnit prázdná místa (potvrdit/vyvrátit/dokreslit trendy ostatních ukazatelů), dodáte výstup včetně dílčích závěrů a celkových poučení pro nastavení taktiky a připravíte roadmapu dalších kroků a (pokud nejste sami pověřeni uvedením strategie v život a nemáte loajální tým)… zase se nic neděje.

Storytelling pro data

Proč? Protože jsou to pořád jenom data.

Jelikož rozhodování a práce na společném cíli má vždy emocionální charakter, i řeč dat musíte zabalit do jednoduchého příběhu.

Kde jsme teď (data) → Jaké světlé zítřky nás mohou čekat (prognóza, příležitosti, trendy) → Jaké nepříjemnosti musíme jako hrdinové zdolat (next steps) → Jaká nás za to čeká odměna (cíl strategie)?

Samotné dodání dat tedy nestačí – jako analytik musíte data interpretovat, dát je do souvislostí a zasadit je do příběhu celého podnikání. Jako stratég pak musíte pro společný cíl nadchnout lidi, najít pro něj shodu, zadávat úkoly a dohlížet na jejich plnění, a to za neustálé asistence analytika, který bude dodávat týmu energii naměřenými dílčími úspěchy (bude dodávat důkazy, že se nám cesta daří). Samotný klient si bez zasazení dat do příběhu svého podnikání s daty a strategiemi většinou neumí poradit, nebo jim v horším případě ani nevěří – a pojede si dál na základě staré dynamiky dojmů a pocitů. Protože dělat rozhodnutí, a navíc velká rozhodnutí, která mají třeba úplně změnit image značky, její tonalitu, styl práce nebo zaměření na cílovou skupinu, je nepříjemné. Vždycky je pohodlnější nechat to jet nějak samospádem a zlatou střední cestou, obzvlášť, pokud to „jakž takž jde“. Pracně naměřená čísla a fancy dashboardy letí do šuplíku, ale zase se cítíme hezky, že „měříme a máme strategii“. Až do chvíle, kdy ztratíme krok s trhem.

Upravili jste někdy zásadně marketingovou strategii nebo směřování značky na základě dat? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro "živnosťák"
Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?
Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online)...
Report: Jaký byl Content & Copy Summit na Czech Onli...
Letos jsem měla tu čest stát se jedním z řečníků v rámci čtvrtečního programu Czech Online Expo 2023. Nebyli jste? N...
Co je to nudge? Lepší pošťouchnout, než nutit.
Co je to Nudge a jak ho využít v obsahovém marketingu?
Tlak vyvolává protitlak, a tak, když někoho k něčemu nutíme, obvykle se akorát naštve a naše přání nesplní. Známe to u dětí, a...
Annacopy.cz na akci Psychologie a reklama v březnu 2024 v kině Přítomnost
Report z akce E-shopista: Psychologie a reklama – tipy j...
Včera jsem po delší době zavítala na nějakou marketingovou konferenci, a protože se dlouhodobě zajímám o psychologii prodeje a...
Rozhovor s Aničkou Sálovou pro Top Vision
Rozhovor pro Top Vision: Jak na interní a externí firemn...
Poslechněte si rozhovor s mou maličkostí pro firmu Top Vision, kde vedu kurzy kreativního psaní ve firemní praxi a kurzy HR ko...
Jak budou kvalitní data, tak bude životaschopná obsahová strategie
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 1. díl...
Připravila jsem pro vás 3dílný seriál o tom, jak postupuji při návrhu obsahové strategie. Pokusím se vám poradit „jak si porad...