Staré pořádky vs. Digitální džungle. Klienti i agentury by se měli připravit na nový model spolupráce

K novému blogpostu mě inspirovala přednáška Davida Shankse, Creative Directora z londýnské Oliver.Agency, kterou jsem vyslechla na bratislavském TREND summitu. Jmenovala se „Nobody knows anything about creativity any more“ a popsala moje pocity ze spolupráce s některými in-house marketéry, kteří stále žijí ve světě před sociálními sítěmi a vzpomínají na časy, kdy „měli čas a klid na práci“. Proč musíme pracovat na tom, abychom se přizpůsobili tomu množství nových online kanálů, na kterých se pohybuje naše cílová skupina?

Pravidla se změnila, neoddalujte průšvih kosmetickými záplatami

David Shanks ve své agentuře aplikuje nový byznys model, který tkví hlavně v těsné spolupráci s klienty – klidně na jejich pracovišti. S tím, jak roste počet komunikačních kanálů, roste najedou mezi agenturami/kreativci a zaměstnanci na straně klienta bariéra. Systém se zahltí a není prostě možné efektivně komunikovat nad každým detailem ve světě, kde všechno musí být tady a teď.

Na tomto slidu ukazuje hlavní rozdíly mezi starým a novým pořádkem, který se nedá zodpovědně zvládnout při klasickém pinkání nápadů tam a zpět.

David Shanks

Zástupci klienta a agentury by měli vytvořit spíše jakési participativní farmy než hierarchické systémy, na jejichž vrcholu sedí všemocný art director. Nejednou se musíme pohybovat v drsném a neperfektním prostředí online světa, který nemá pod kontrolou nikdo z nás. Žádný expert nás v téhle divočině nezachrání. Obě strany proto musí intenzivně spolupracovat a pracovat s kreativitou na obou stranách.

Zaměstnanec ze staré školy vs. freelancer

Dovolila jsem si ještě alternativní srovnání 2 rozdílných pozic, ve kterých se (obvykle korporátní) klient a agentura nacházejí.

Zaměstnanci klientaFreelanceři, Zástupci agentur
Vzdělávají se jen v tom, co jim nabídne vedení. Na školení je ihned poznáte, protože jim ho většinou domluvil šéf, aniž by se o téma blíže zajímali.Neustále se vzdělávají, protože soupeří o zakázky s ostatními odborníky na trhu. Mají přístup k různým technologiím a dokážou vyhodnotit jejich přínos.
Kompromisy a umění možného na denní báziFrustrace pramenící z touhy navrhnout nejlepší možné řešení. Je pak možné, že z kompromisů vznikne monstrum, ke kterému se nakonec nikdo nehlásí.
Kvůli množství každodenní agendy nemají příliš času na další aktivity. Ví, že si invencí vlastně přidělávají práci.Strategický postup od obecnějších analýz ke konkrétním kampaním.
Prokletí vědění, ale na druhou stranu znalost produktu, historie jeho komunikace. Znají zákazníky.Nadhled a srovnání s konkurencí
Trendy jsou pryč, než kampaň schválí centrála.Flexibilita a možnost rychle reagovat
InstitucionalizovanostSamostatnost
Strach experimentovat, kvůli odpovědnosti místním nadřízeným a centrále.Odvaha přijít s novým nápadem, který tu ještě nebyl.
Touha po přílišné kontrole nad kreativou nebo výstupy influencerů, micromanagementAutenticita, nenásilné vedení

Spousta velkých firem nyní těží ze setrvačnosti brandu a v myslích lidí funguje „navzdory“ digitální revoluci, která se děje kolem nás – ne, že bych zatracovala tradiční kanály, jako je tisk a televize. Cestou, jak z toho ven, není najmutí nejmódnější kreativní agentury, ale reforma celé spolupráce mezi klientem a agenturou směrem k výše zmíněné, organické „participativní farmě“, ze které těží značky ve stáji Oliver. Firma, která se nepřizpůsobí novému ekosystému, se může propadnout pomalu, ale jistě do neefektivity z velikosti.

Sdílíte Davidův názor? Nesouhlasíte? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

A konspirace je na světě :-)
Online marketing jako podvod desetiletí a můj 1. #mktfes...
Dnešní článek nebude mít klasickou stavbu, kdy vypichuju nej zajímavosti z jednotlivých přednášek Marketing festivalu 201...
Annacopy.cz na akci Psychologie a reklama v březnu 2024 v kině Přítomnost
Report z akce E-shopista: Psychologie a reklama – tipy j...
Včera jsem po delší době zavítala na nějakou marketingovou konferenci, a protože se dlouhodobě zajímám o psychologii prodeje a...
Marek Prokop na letošním Copycampu
Veni Vidi Copycamp 2013
Skoro jsem se nestihla otřepat z historicky 1. srazu česko-slovenských copywriterů ve voňavé Meet Factory a už tu byl 2. roční...
GDPR pro copywritery 1. díl: Chraňte si zadek
Máte strach? Ti, kteří zaslechli o novém nařízení EU o ochraně osobních údajů, už určitě nějaký čas nervózně ohlodávají tužku....
6. CopyCamp v plném proudu
CopyCamp 2016 v kině Dlabačov
Chtěla jsem být první, kdo se pochlubí zážitky z včerejšího CopyCampu, ale marketingový odborník Pavel Tlapák mě předběhl...
Nostalgie na školním CopyCampu
Školní CopyCamp, Copykniha a jak mi spadl hřebínek
Poslední půlrok byl pro annacopy.cz více než intenzivní – s kolegy z H1.cz jsme na jaře sepisovali „Copyknihu“, jak ...