Reference v copywritingu: Jaký mají smysl?

Jak na ukázky své práce?

Občas se mi stává, že mě osloví potenciální zákazník se zájmem o copywriting, ale po sdělení hodinové sazby nebo kalkulaci jeho zakázky se najednou zeptá: „A můžete mi poslat nějaké reference?“ Fair enough – odkážu ho na odkazy v patičce našeho webu a upřímně dodám, že na jednom webu se vystřídalo několik agentur a svým tvůrčím střevem se na našich textech dodatečně vyřádil i klient. Jak má tedy copywriter sbírat smysluplné reference, aby noví zákazníci získali představu, do čeho jdou?

Problém č. 1. Copy reference má životnost max. 2 roky

Obzvlášť těžké to s referencemi mají weboví copywriteři. Životnost jednoho webu do redesignu je tak 2 roky, a když se chcete chlubit svým bystrým perem delší dobu, zbývá vám tak leda možnost udělat si printscreen. Jak pak vysvětlíte, že klient z vašich textů nebyl tak na větvi, aby si je dal i na nový web?

Problém č. 2: Nenechavý klient

Tohle si zažil asi každý – klient copy schválil, byl spokojený, ne-li nadšený. Když jste si pak pěkný kousek copy chtěli dát do referenci, zjistíte, že klient, nebo snaživý člen jeho týmu se v textu hrabal. Tu něco vymazal (zbytek pak nedával smysl), tu něco přidal (samozřejmě s pravopisnými chybami). Když si toho nevšimnete a potenciálního zákazníka na referenci odkážete, v lepším případě se vám už neozve, v horším si neodpustí poznámku, jak můžete chtít tolik peněz za takovou spatlaninu. Když si toho všimnete, referenci hodíte do koše, nebo můžete se slzou v oku poslat jako referenci původní verzi svého textu s postěžováním, jak klient nedocenil váš vybroušený diamant. Takže zahodit 😊

Problém č.3: Zcela jiný produkt, jiná cílová skupina, jiný cíl copy

Do dalšího úskalí se dostaneme, když máme reference zcela jiných typů produktů a služeb, než poptává aktuální zájemce o copy. Jakou vypovídací hodnotu pro něj bude mít roztomiloučký text o pekařce makronek, když zájemce má konzultantskou společnost řešící hypotéky a financování nemovitostí? Většině zájemců o copy služby však tohle zatím zdaleka nedochází (je potřeba hodně vzdělávat, nebo spolupracovat jen s dalšími marketéry), ale dobrá zpráva je, že prostě něco pošlete a zájemce má pocit zadostiučinění. To, že bude očekávat, že napíšete podobně zábavné a roztomilé texty i pro jeho fabriku na žací stroje, je věc jiná.

Řešení?

Můžete si říct, že zkusíte získat copy reference ze všech možných oblastí lidské tvořivosti, abyste každému zájemci mohli ukázat něco podobného ze své dílny – budovat bohaté portfolio. Bohužel ne každá spolupráce se dopracuje až k prezentovatelné referenci + 3 výše zmíněné problémy. Pokud se smíříte s tím, že ukázky své práce máte jenom v šanonu a už nemusí aktuálně viset někde na webu, je to jedna z cest.

Jako rozumné řešení mi přijde připravit pro zájemce ukázkový text pro jeho projekt za nějakou symbolickou částku (doporučuji řešit zálohovou fakturou). Napíšete tak ukázku přesně na míru novému klientovi, která je aktuální a nepodepsala se na něm cizí tvořivost.

Jak sbíráte reference vy? Řešili jste podobné problémy jako annacopy.cz? Myslíte si, že místo ukázek stačí testimonial spokojeného klienta o tom, že se s vámi dobře spolupracovalo a copy splnilo požadovaný cíl/vydělalo peníze? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Ať vás v novém roce provází síla... AI vás bude provázet na 100 %
Nebuďte na sebe tak přísní, nejen v content marketingu (...
Jestli čtete nějaký ten rok můj blog, buď se obsahu věnujete na plný úvazek, nebo jste minimálně vyzkoušeli pár mých tipů. A u...
Nostalgie na školním CopyCampu
Školní CopyCamp, Copykniha a jak mi spadl hřebínek
Poslední půlrok byl pro annacopy.cz více než intenzivní – s kolegy z H1.cz jsme na jaře sepisovali „Copyknihu“, jak ...
Annacopy.cz v roce 2014
Annacopy.cz v roce 2015
Poslední ohlédnutí za nabitým rokem 2015. Potkejte se s annacopy.cz v novém roce na jednom z jejích školení copywritingu. ...
Fungují otázky v copywritingu?
Síla otázky: Opravdu fungují otázky v nadpisu copy?
Často na školeních říkám, že otázka v nadpisu je ukázkou nedostatku momentální inspirace. Když nevíte coby, narvěte tam o...
Annacopy.cz v roce 2014
Kdo je annacopy?
Po nebývale pracovně vytíženém říjnu mám konečně čas vzhlédnout od textů a vašich zakázek, abychom si mohli pohlédnout do očí.
Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Copywriting s dítětem (na cestě): 1. díl
Hodně dlouho jsem váhala, jestli tohle téma na profesní blog vůbec tahat. Ale jako nikdo z nás nežije ve vzduchoprázdnu, ...